Advies op maat bij bol.com?

De online boekwinkel is de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen. Steeds minder mensen gaan naar de boekhandel om een boek te kopen; ze bestellen een boek makkelijk en snel online. Wie al weet welk boek hij of zij wil kopen zit goed in de online boekwinkel. Bijna alle boeken kunnen al de volgende dag worden thuisbezorgd. Wie echter nog geen keuze heeft gemaakt, laat zich vaak leiden door wat er aangeboden wordt. In een gewone boekhandel worden boeken op tafels gepresenteerd om ze onder de aandacht te brengen en is er een medewerker die kan adviseren. De online boekwinkel moet op een andere manier ‘adviseren’. Hoe dan?

door Gerjanne Palm

In 2004 zei Daniël Ropers, directeur van bol.com, in een interview in de Volkskrant dat hij de ambitie had op bol.com beter te adviseren bij de verkoop van boeken dan in de gewone boekwinkel.  Dat is een grote uitspraak die gelijk de vraag oproept hoe hij dat wil gaan doen. Is deze ambitie in 2013 werkelijkheid geworden?        

Bol.com adviseert door middel van verschillende toptien-lijsten waarin de populairste boeken van dat moment worden weergegeven en door middel van lijstjes met ‘verwante auteurs’ en ‘anderen bekeken ook’.  Deze laatste twee lijstjes staan hier centraal. De vraag is wat er in deze lijstjes staat en hoe goed het advies is dat deze lijstjes (moeten) geven.

‘Verwante auteurs’ en ‘anderen bekeken ook’              

Uit een analyse van deze lijstjes is gebleken dat de term ‘verwant’ bij bol.com ruim geïnterpreteerd moet worden. Verwant zijn bij bol.com verschillende buitenlandse auteurs, omdat ze buitenlands zijn, maar ook auteurs van literaire thrillers omdat ze literaire thrillers schrijven en auteurs die op dit moment allemaal hoog in de bestseller top 60 staan met hun boek. De wisselende invulling van de term ‘verwant’ maakt dat je als bezoeker moeilijk een goed advies kunt puren uit het rijtje verwante auteurs.            

Net als bij ‘verwante auteurs’ is in de lijstjes met ‘anderen bekeken ook’ geen direct verband of patroon te vinden. Boeken van een serie worden met elkaar in verband gebracht en bij sommige boeken worden andere boeken van dezelfde auteur genoemd, maar dat gebeurt niet consequent. Soms zijn boeken qua inhoud aan elkaar te koppelen, maar andere boeken ook weer helemaal niet. Bij het bestuderen van deze lijstjes moet niet vergeten worden dat ze gebaseerd zijn op wat andere bezoekers deden. Je zou dus kunnen stellen dat deze lijstjes net zo onberekenbaar zijn als mensen (kunnen) zijn. 

Een mogelijk patroon is wel te zien in het grote aantal bestsellers dat in de verschillende lijstjes staat. Veel lezers lezen enkel bestsellers, ongeacht de (inhoudelijke) verschillen tussen de boeken. Voor deze mensen bieden de lijsten wel een goed advies, maar een bezoeker die zich na het lezen van Komt een vrouw bij de dokter laat leiden door de lijst ‘anderen bekeken ook’ en terechtkomt bij Tonio zal misschien minder te spreken zijn over het advies.            

Advies op maat?      
      

Van advies op maat lijkt bij bol.com dus geen sprake. Wat voor ‘gewone boekhandel’ Ropers in gedachte had tijdens toen hij de eerder genoemde uitspraak deed, is niet bekend, maar het advies van bol.com in vergelijking met het advies in een gewone boekhandel blijft naar mijn idee nog steeds achter. De ambities lijken nog niet te zijn verwezenlijkt. Wie nu wel goed en persoonlijk advies wil krijgen bij het kopen van een boek moet (terug) naar de gewone boekhandel.

Recent Related Posts

Reacties zijn gesloten.