Das Magazin: hip, jong en anders

De noodklok wordt geluid in de boekenwereld: men leest niet meer, er is een fataal verlies aan diepte en literatuur speelt geen enkele rol meer in de samenleving. Bas Heijne en Alessandro Barrico onderschrijven deze cultuurpessimistische visie, zoekend naar een alternatief voor het heersende idee dat literatuur op sterven na dood is. Een springlevende tegenbeweging voltrekt zich in de wereld van het literaire tijdschrift: in 2011 werd Das Magazin opgericht, een tijdschrift met als enkel doel ‘opgepakt en gelezen te worden’. Hoe houdt dit tijdschrift zich staande in een periode waarin fusies en faillissementen aan de orde van de dag zijn?

door Lucy Vleeshouwers 

De vier pijlers waarop Das Magazin volgens de oprichters Toine Donk en Daniël van der Meer gebouwd is, zijn ‘goede vormgeving, verrassende auteurs, pretentieloze inhoud, ijzersterke verhalen.’ Niet alleen moet Das Magazin dus een mooie uitstraling hebben, wars van pretenties, ook wil het verrassen met jonge en soms onbekende auteurs. Zo publiceerden Hanna Bervoets, schrijfster en columniste, Dennis Gaens, stadsdichter van Nijmegen en Jan Jaap van der Wal, cabaretier al in het blad. Deze combinatie van jonge schrijvers uit een veld dat eerder cultureel dan puur literair genoemd kan worden, is kenmerkend voor Das Magazin.

Plezier

Een ander kernpunt van het tijdschrift is volgens de oprichters het overbrengen van het plezier dat literatuur kan geven. ‘Je moet iets mooi vinden en daarvan getuigen.’ Plezier hebben bij het maken van Das Magazin vinden de oprichters cruciaal. ‘We krijgen geen subsidie, dus we zijn nergens aan gebonden. Zo kunnen we doen wat we zelf leuk vinden en dan moet de lezer maar kijken of hij zich hieraan kan conformeren.’ (Deze uitspraak is overigens enigszins door de feiten achterhaald: Das Magazin kreeg in januari 2013 een subsidie van 25.000 euro van het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Nederlands Letterenfonds.) 

Het is gebleken dat er zeker een lezersgroep is die geïnteresseerd is in de ideeën van Das Magazin. Dit bleek al meteen bij de oprichting van het tijdschrift: via crowdfunding is het nulnummer tot stand gekomen. Het in te zamelen bedrag van €5000 werd ruim op tijd gehaald. Op deze manier hebben de oprichters aangetoond dat er wel degelijk behoefte is aan een (nieuw) literair tijdschrift. Volgens Van der Meer is hun lezersgroep onderdeel van een jong publiek dat nauwelijks weet heeft van het bestaan van literaire tijdschriften, maar wel geïnteresseerd is in essays, korte verhalen en gedichten.

Dicht bij de lezers

Niet alleen de crowdfunding laat het verschil in aanpak tussen Das Magazin en ‘traditionele’ literaire tijdschriften zien. Het blad lijkt dicht bij haar lezers te willen blijven: via sociale media worden er oproepen geplaatst over feestjes, pubquizzen en andere activiteiten waar iedereen aan mee kan doen. Op deze manier wordt de lezer rechtstreeks betrokken bij het tijdschrift. Zo overstijgt Das Magazin zijn papieren vorm om schrijvers en lezers in het echt met elkaar in contact te brengen. En deze strategie werkt: Das Magazin is in één jaar het meest gelezen literaire tijdschrift geworden. Dit hebben ze ook voor een deel bereikt door hun krachten te bundelen met nrc.next. Hierdoor was de totale oplage van het tijdschrift ruim 80.000 exemplaren.

Essentieel voor dit succes is het feit dat de makers zich louter tot doel hebben gesteld gelezen te worden. Das Magazin probeert niet een kleine – vaak oudere – elite aan te spreken (iets wat eerder wel gebeurde in literaire tijdschriften), maar een jong publiek dat eerder niet bereikt werd. Hun keuze voor jonge en hippe auteurs trekt namelijk een nieuwe generatie lezers aan. Deze lezers worden bereikt door middel van media die daarop aansluiten: van de nrc.next tot Facebook. Zo worden de vervagende grenzen tussen tussen tekst en lezer nog diffuser en wordt het lezen van een literair tijdschrift haast een interactieve bezigheid. Das Magazin laat een waarheid zien die ingaat tegen pessimistische prognoses uit het boekenvak: er zitten wel degelijk mensen op een literair tijdschrift te wachten.

Recent Related Posts

Reacties zijn gesloten.