De Wereld Draait Door als verkoper van boeken

‘Boek van de maand’ is een rubriek van De Wereld Draait Door. Vier boekhandelaren presenteren per maand vier boeken aan de tafel bij Matthijs van Nieuwkerk. Heeft deze rubriek effect op de kijker en potentiële lezer? Worden de boeken meer verkocht na afloop van de uitzending?

 door Alet Krikken

De Wereld Draait Door (DWDD) heeft sinds september 2012 een nieuwe boekenrubriek, ‘Boek van de maand’. In de boekenrubriek worden elke laatste donderdag van de maand vier boeken gepresenteerd, waaronder het boek van de maand. Volgens Dieuwke Wynia, hoofdredacteur van DWDD, is het een van de doelen van het programmaonderdeel om de boekhandel extra aandacht te bezorgen in een tijd waarin veel winkels het moeilijk hebben. ‘Aandacht voor boeken is er nooit genoeg’.

Boekhandelaren

De boeken worden gepresenteerd door vier boekhandelaren, die bij Matthijs van Nieuwkerk aan tafel komen zitten. Deze boekhandelaren zijn zorgvuldig gekozen en komen uit verschillende delen van Nederland. Het panel voor ‘Boek van de maand’ bestaat uit Gerda Aukes van boekhandel Den Boer in Baarn, Monique Burger van De Nieuwe Boekhandel in Amsterdam, Wim Krings van boekhandel Krings in Sittard en Ronnie Terpstra van boekhandel Van der Velde in Leeuwarden. De vier boekhandelaren denken dat de nieuwe boekenrubriek een positief effect heeft op de verkoop van de besproken boeken.

De boekenrubriek duurt ongeveer tien minuten, waarvan de eerste vijf benut worden om de eerste drie boeken te pitchen. De tweede helft van de tijd besteden de boekhandelaren aan het boek van de maand. De boeken van de maanden september, oktober en november 2012 waren respectievelijk De zaak van Collini van Ferdinand Von Schirach, Havik van Marco Kamphuis en De spiegelwereld van Willie Sutton geschreven door J.R. Moehringer.

Tijdelijk effect

Het effect van de nieuwe rubriek op de verkoop van de besproken boeken is tijdelijk van aard. De uitgeverijen van de besproken boeken merken een stijging in de verkoop van de boeken. Uitgeverij Wereldbibliotheek heeft ongeveer 2100 extra exemplaren van het boek Havik van Marco Kamphuis verkocht door de uitzending van DWDD. Uitgeverij De Geus merkt dat een programma als DWDD effect heeft op de verkoop van een boek. Na de uitzending waarin De spiegelwereld van Willie Sutton van J.R. Moehringer als Boek van de Maand werd besproken is er, volgens de uitgeverij, een behoorlijk aantal meer verkocht dan in de weken daarvoor.

DWDD wil de fysieke boekhandel helpen door een nieuwe boekenrubriek toe te voegen aan hun programma. De boekwinkels spelen in op de presentatie van de boeken in de media. De winkels plaatsen de besproken boeken op een prominente plek in de winkel, soms met een buikbandje van DWDD, waardoor klanten het boek beter zien. De boekwinkels geven, net als de uitgeverijen, aan dat ze een tijdelijke stijging in de verkoop van de besproken boeken zien. De boekenrubriek van DWDD heeft dus tijdelijk invloed op de verkoop van de gepresenteerde boeken.

Recent Related Posts

Reacties zijn gesloten.